19 اکتبر 2023- مکزیک: مطالعه ی اخیراً منتشر شده درPLOS One ، هیچ ارتباطی را بین گروه های خونی ABO و افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری (GDM) در زنان مکزیکی، مستقل از تعداد حاملگی ها و سایر عوامل خطر شناخته شده، نشان نداد.

دیابت بارداری، وضعیتی است که با درجات مختلف عدم تحمل کربوهیدرات مشخص می شود که معمولاً در دوران بارداری ایجاد می شود. شیوع آن به موازات افزایش وضعیت دیابت و چاقی در جمعیت عمومی در حال افزایش است.

برخی از مطالعات افزایش خطر GDM برای گروه های خونی ABO را نشان داده اند. برخی دیگر خطر کمتری را گزارش کردند و یا هیچ ارتباطی را شناسایی نکردند. این نتایج ناسازگار ممکن است به دلیل ناهمگونی در کنترل متغیرهای مخدوش کننده باشد.

دکتر Cordero-Franco و همکارانش از مکزیک ارتباط بین گروه های خونی ABO و دیابت بارداری را در زنان مکزیکی، پس از کنترل سن و باروری، گلوکز ناشتا در سه ماهه اول، شاخص توده بدنی قبل از بارداری و ابتلای یک خویشاوند درجه یک به دیابت، تعیین کردند.

این مطالعه ی مورد-شاهدی از سال 2019 تا 2021 در مونتری در مکزیک با حضور 185 زن مبتلا به دیابت بارداری و 530 فرد کنترل انجام شد. گروه های خونی ABO و سایر متغیرها از پرونده های بالینی افراد به دست آمد. ارتباط با استفاده از رگرسیون لجستیک باینری چند متغیره برآورد شد. دو مدل اجرا شد، یکی برای زنانی با حاملگی اول و دیگری برای زنانی که حاملگی اولشان نبود.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

· گروه های خونی ABO، شامل گروه خونی O(69.4درصد)، گروه خونیA (22.2 درصد)، گروه خونیB (6.7 درصد) و گروه خونی AB(1.7درصد) بودند که بین گروه آزمایش و کنترل تفاوتی نداشتند.

· در بین زنانی با حاملگی اول (242 نفر)، هیچ ارتباط معنی داری بین گروه های خونی ABO و دیابت بارداری یافت نشد. فقط سن بالای 30 سال و اولین سطح گلوکز ناشتا در سه ماهه اول با افزایش خطرGDM ، مرتبط بود.

· در زنان با دو یا چند بارداری (473 نفر)، هیچ ارتباط معنی داری بین گروه های خونی ABO و GDM مشاهده نشد. سن مساوی یا بیش از 30 سال، سطوح گلوکز ناشتا در سه ماهه اول وGDM  قبلی، عوامل خطر غالب در این گروه بودند.

محققان نوشتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که گروه‌های خونی ABO با افزایش خطر GDM در زنان مکزیکی، مستقل از سایر عوامل خطر شناخته‌شده و تعداد حاملگی‌ها، مرتبط نیست.

آنها خاطرنشان کردند که مطالعاتی مانند این، با تجزیه و تحلیل آماری دقیق، به مجموعه دانش مربوط به نقش گروه های خونی در توسعه ی دیابت بارداری کمک می کند.

محققان نتیجه گیری کردند که تحقیقات بیشتر برای درک بهتر یافته های ناسازگار مطالعات منتشر شده ی قبلی و ارائه توصیه های قطعی تر در مورد ارتباط بین گروه های خونی و خطر ابتلا بهGDM ، ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/study-finds-no-association-between-abo-blood-groups-and-gestational-diabetes-risk-118923